19 april 2007

Kronstad Stasjon 21,5 m.o.h




Foto fra 1922 - to unge damer venter på toget. Kronstad stasjon ble åpnet i 1913. Bildet av toget viser Minde stasjonen 1.august 1964 da siste tog fra Oslo passerte.



Jeg er faktisk vokst opp på Kronstad og i dag har jeg min arbeidsplass like bak Kronstad stasjon. Hin dagen luftet jeg Pia på de gamle sporene som nå er tatt bort fordi stedet gjøres klart til storutbygging. Mine tanker vandret til den gang jeg tok toget fra Kronstad til jernbanestasjonen. En stor dag for en 9 år gammel jente som var med bestevenninnen og hennes mor til by'n. Vi gikk inn i stasjonsbygningen og kjøpte billett av en kar i uniform som satt bak en luke, omtrent som i Sesam stasjon. Det var yrende liv på perrongen og ikke en bil i sikte, stasjonsområdet var stengt for biler. Så kom det røde toget med alle vognene og vi steg på. Jeg kan ennå se det for meg, selv om det er over 40 år siden. I dag ligger stasjonsbygningen som en trist skygge av seg selv og overlever neppe den store utbyggingen dersom ingen klarer å ta vare på den og la den bli ett flott stopp på den nye bybanetraseen som kommer. Siste tog gikk herfra i 1965, Oslotoget gikk forbi her siste gang i 1.august 1964. Da åpnet Ulrikstunnelen og alle tog gikk dermed direkte fra Arna til jernbanestasjonen i sentrum. NSB finner så ut av Nesttunbanen ikke trengs lenger og legger denne ned året etter.



5 kommentarer:

Maj-Beate sa...

he he he.. du hadde helt rett.. klarte ikke gjette hva det var du hadde lagt ut.. Men så artig da.. Det er rart hvordan ting har forandret seg, og man trenger ikke være gammel igrunn for å huske hvordan det var. mm.. koslig innlegg!!!!

Anonym sa...

Takk skal du ha. Leste forresten i et skriv at de har tenkt å rive Kronstad stasjonsbygning, så i ettertid blir denne siden historisk. he,he

Veronica Loise sa...

God bedring mamma!
Dette var et koselig innlegg ja. Kjekt å se hvordan ting har vært før, jeg elsker gamle bilder. Spesielt sånne før-og-nå-bilder.. Historie er viktig og interessant :0)

Stor klem fra eldste datter'n

Janne Kathrine sa...

Gøy innlegg! Eg syntes det var en god ide med stopp for den nye bybanen eg då. Kanskje du skulle gått i bresjen for å få det til?! :)

Helge Mikkelsen sa...

Jeg må bare komme med en liten kommentar:veldig interessant! Hvis du vil følge med på min blogg vil det etterhvert komme ting og tang fra "gamle dager",og mye mer..