20 april 2007

Solheim skole - min barneskole

Solheimsviken anno 1963. Hest og kjerre var fremdeles i bruk.

Bilde nr 2 er fra brannen i juni 1963.



Solheim folkeskole ble bygget i 1884 og lå den gang i Årstad Herred. I 1915 ble Årstad innlemmet i Bergen.


7.kl Solheim skole 1968/69. Lærer Magne Høvik, jeg sitter første rad helt til venstre.


Beliggenhet; P-plassen vis a vis Peppes Pizza i Bjørnsonsgaten. Det eneste som står igjen i dag er det store treet som stod ved enden av bygningen
Klasser fra 1. til og med 7.klassetrinn.

I 1962 da jeg begynte der var det 2 adskilte plasser for lufting i friminuttene. På baksiden gikk de største klassene mens de yngre var på framsiden. Juli 1963 brente taket på høyre fløy og de øverste klasserommene ble ubrukelig men skolen fortsatte en tid til. Vi var siste kull med 7.klassinger som gikk ut av skolen før den ble revet, det må ha vært i 1969. Vi hadde deler av undervisninger overført til Kronstad skole hvor vi hadde gymnastikk, håndarbeid og skolekjøkken. Nå går en firefelts vei gjennom uværsskuret og biler står parkert der skolen en gang stod. Bak skolebygningen var flere trehus som måtte vike for bilene. Alle trehusene i Solheimsviken er revet til fordel for Mega og Solheimsvikens eldresenter. Sånn er livet. Jeg husker meg gikk ærend for min mor ned i Solheimsviken til fiskebutikken og kjøpte fisk. Da så gaten ut akkurat slik som på dette bildet. Fiskebutikken lå på hjørnet i et trehus noen hus nede i gaten. Som lønn for strevet fikk jeg 50 øre. Det rakk akkurat til en kjærlighet på pinn som kostet 25 øre, to sweetmint tyggis og en liten melkesjokolade. Min klassevenninne Unni bodde i 1.etg. i det grønne huset til venstre med inngang mellom de to husene. Husker vi sang mye den sanger "Lykkliga gata du finns inte mer, du har forsvunnit med hele kvarter. Borte er huset og borte er grinden...... ja, slik er det, borte vekk alt sammen. Blokkene var nye den gang og det var stor stas og litt skummelt gå inn der og ta heisen opp og ned. Vi misunte dem som bodde så fint og moderne. Det var andre tider da, ja.

9 kommentarer:

Veronica Loise sa...

Du er tydeligvis i mimrehjørnet for tiden ;) Kjempemoro å se bilder av en veldig ung mamma. *klem*

Maj-Beate sa...

He he... tenk å ha samme lønn som idag til den tidens priser.. ønske, ønske

Anonym sa...

Flott og interessant side fra "gamle" dager. Du skulle ha skrevet bok om hele familiehistorien vår. Ha en fin helg. Klem

Joffen sa...

Heisann
Artig å finne skolen sin på en hjemmeside på Internett og i tillegg bilde som jeg er med på.Vokste opp i Krohnhaugen og står i midten bak og har en god tjommi på høyrevingen.Husker ikke alle navnene,men noen har jeg truffet opp gjennom årene.Mener du vokste opp i Gulehuset ved Fagerheimen.Nå bor jeg på Bønes.
Ellers tvi-tvi
Mvh Fridtjof

Anonym sa...

Hei
En kjempefin historie og godt innlegg.
Jeg gikk på Solheim skole fra 1951 til 1958 i den 1. blandingsklassen den gang Bergen kommune.
Vi prøver nå å samle klassen igjen.
Det er mange jeg ikke har truffet etter at vi sluttet i 1958.
Jeg vokste opp i Klaus Hansensvei, men flyttet senere til Landås hvor jeg bor nå.
Ha det godt.
Hilsen
elna

ana sa...

Hei, artig å se klassebildet. Var en gang ikke klar over at det eksisterte. Gikk idag inn på nettet for å finne bilder av solheimsviken. Der var bilde av skolen, og så var det klassebildet. Er du Wenke? Det er unni som sitter ved siden deg,ikke sant. Jeg står like bak, mellom læreren Høvik og Karen. Jeg flyttet til Spanien i 1972. Giftet meg og her bor jeg på solkysten.Jeg er bestemor til gutt og en jente , har to sønner og en datter.

Doubbi sa...

Heisann!
Ingrid her! gjorde som Anne Bethe; Ana og søkte på Solheim skole! Så koselig å se oss igjen! Må spørre som Anne beth. Det er deg, Wenche?

Anonym sa...

goggle gjør oppmerksom på at bloggeren døde 01.05.208

Unknown sa...

Bare en liten korreksjon. Solheim skole brant ned 1. juni 1963.